January 2015 - Rootstime.be

De Zuid-Hollandse formatie ‘Point Quiet’ verraste midden 2010 vriend en vijand met hun schitterende debuutplaat die gewoonweg naar de groepsnaam werd vernoemd. Zanger, songschrijver, gitarist en frontman van de groep is Pascal Hallibert, een muzikant met Franse roots en een warme, aangename stem.

Bassist Hans Custers, violiste Simone Manuputty, drummer Daan van Diest en Jan van Bijnen op pedal steel, mandoline en accordeon zijn de vier andere bandleden van ‘Point Quiet’, een groep die een kleine vijf jaar geleden is ontstaan uit de assen van de formatie ‘White Sands’.

Midden februari van dit nieuwe jaar komt hun tweede full-cd op de markt onder de titel “Ways And Needs Of A Night Horse” met daarop weer elf eigen tracks die gekenmerkt worden door de admiratie die deze band heeft voor Americana, alt.country, blues en folk. Deze nieuwe plaat begint met de albumtiteltrack, een rustige song waarmee de sobere en ingetogen toon van dit album al een beetje wordt gezet.

Met veel aandacht voor een goede melodie en dito songteksten volgen er daarna nog een aantal heel mooie liedjes waarvan we vooral “NY Or Not NY’, de heerlijke ballads “The Man I Once Was” en “Threnody” die beiden op het werk van ‘Tindersticks’ lijken, het intrigerende “The West Wind” en het desolaat klinkende muzikale epos “Horses” warm zouden willen aanbevelen. Daarnaast verdient de heerlijke, maar veel te korte instrumentale afsluiter “Maneras Y Necessidades” nog een eervolle vermelding, een nummer dat overduidelijk door de muziek van ‘Calexico’ werd geïnspireerd.

De formatie ‘Point Quiet’ zou volgens ons ook op de internationale muziekscène zijn plaatsje moeten kunnen vinden. We hopen dan ook van harte dat het album “Ways And Needs Of A Night Horse” van deze groep op de welverdiende erkenning van vele liefhebbers van uitstekende muziek zal mogen rekenen.

(Valère Sampermans)